Jak sama nazwa wskazuje wpis będzie o nakrętkach, a dokładniej o pięciu sposobach na ich wykorzystanie na zajęciach języka obcego. Pisałam często o prześcieradłach, tekturze i rolkach, ale istnieją przecież inne ‚śmieci’, które możemy przerobić na świetne materiały dydaktyczne. To są właśnie nakrętki.
Chciałam już o nich napisać od dłuższego czasu. Nazbierałam ich całe mnóstwo, ale jakoś wpis się nie stworzył, aż do teraz. Oto moich pięć pomysłów na wykorzystanie nakrętek na zajęcia z przedszkolakami.
- Małe nakrętki od butelek – węże
Do wykonania takich węży potrzebujecie małych nakrętek. Mogą być po wodzie butelkowanej. Dodatkowo przydadzą Wam się dwa opakowania po Kinder niespodziance, kawałek giętkiego druta oraz mały kawałek drucika kreatywnego. W nakrętkach zróbcie dziury, np śrubokrętem i nawleczcie nakrętki na drut. Na początek i na koniec węża przyczepcie plastikowe jajka. Po prostu zamknijcie w nich drut 😉 Zróbcie malutką dziurkę w tym jajku, która będzie głową i przesadźcie drucik kolorowy – będzie językiem węża. Dorysujcie oczy, nos i na co jeszcze macie ochotę. Taki wąż przyda Wam się jako pacynka do teatrzyku lub bohater Waszych codziennych zajęć. Wąż może zbliżać się do kart obrazkowych, które chcecie powtórzyć. Może je nawet oblizywać swoim językiem hehe. Może się witać z dziećmi i je językiem łaskotać. Może się chować, a dzieci mogą szukać pod, nad, obok czy przed jakimś przedmiotem. Wąż się świetnie wygina i może się przydać Waszym własnym dzieciom do zabawy w kąpieli.
- Duże nakrętki po butelkach – gra „Pędząca nakrętka”
Do zrobienia tej gry potrzebujecie 5 nakrętek, najlepiej różnego koloru oraz pięć kółek wyciętych z tektury. Kółka z tektury pomalujcie na kolory nakrętek. Ja zaznaczyła kolorem tylko obrzeża koła. W grze bierze udział 5 dzieci lub 5 drużyn. Kółka układamy w jednej linii. Dzieci stają w ustalonym miejscu z dala od tekturowych kółek, kładą swoje nakrętki na ziemi i pstrykając dwoma palcami starają się trafić nakrętką do kółka swojego koloru. Jeśli gracie drużynowo ze swoimi dziećmi, każde dziecko w drużynie może mieć swoja nakrętkę. Zadaniem każdej drużyny będzie trafić swoimi nakrętkami do swojego tekturowego kółka. To jest podstawowa wersja gry. Można ją też wykorzystać do przećwiczenia różnego słownictwa kładąc na kółkach tekturowych odpowiednie karty obrazkowe. Wtedy dzieci/drużyny nie muszą strzelać do jednego wybranego kółka. Tutaj celem gry może być trafienie swoimi nakrętkami do innego tekturowego kółka.
- Kapsle – pieniądze
Te wykorzystanie nakrętek jest moim ulubionym. Potrzebujecie kapsli (im więcej tym lepiej) oraz młotka (lub dwóch). W moim przypadku jeden młotek to za mało, gdyż zarówno Olek jaki i Miki uwielbiają narzędzia. Zatem chłopcy wyposażeni w dwa młotki zgniatali kapsle, tak aby były płaskie i nieostre. Tak powstały super brzmiące monety. Olek dodatkowo wykonał kasę z pudełka po butach. Zgarnął mnóstwo przedmiotów i sprzedawał je w sklepie. Oczywiście zabawa odbywała się po angielsku i muszę powiedzieć, że była przednia.
- Nakrętki nakręcane – zagubione litery
Te nakrętki odcięłam od kartonów po mleku. Mają takie fajne podkładki, które łatwo później przykleić klejem na gorąco do np tektury. Tak też zrobiłam. Stworzyłam zadanie na poszukiwanie liter w wyrazach dla Olka, ale przyda mi się dla innych starszaków. Olek odszukiwał litery i wkręcał je do odpowiednich wyrazów. Stwierdził, że ćwiczenie było „easy-peasy”, a zatem następnym razem utrudnię mu nieco 😉
- Nakrętki po musach owocowych – gra strategiczna
W tej zabawie zdecydowanie sprawdzą się nakrętki po musach owocowych, ze względu na ich intensywne kolory. Dzielimy dzieci na 4 grupy. Każda grupa wybiera kolor nakrętek tak, aby odróżniał się od poprzednich grup. Rozkładamy karty obrazkowe, zdjęcia, karty memo. Ważne jest, aby było ich sporo. W pierwszej kolejce każda drużyna po kolei kładzie nakrętkę na wybrany obrazek, nazywając go wcześniej. W następnej turze zabawa się już nieco komplikuje, gdyż drużyna może położyć swoją nakrętkę tylko obok (po prawej, po lewej, na górze, na dole) swojej poprzednio położonej. Wygrywa ta drużyna, która zajmie jak najwięcej obrazków.
Tak się przedstawiąją moje pomysły na nakrętkowe zajęcia. Mam nadzieję, że z nich skorzystacie. Ode mnie to byłoby na tyle, ale koniecznie zajrzyjcie w inne zakątki Krainy Prokrastynacji:
Enjoy English https://en-joyenglish.weebly.com/blog/jeszcze-pare-slow-o-tabu
Pomysły przy tablicy https://pomyslyprzytablicy.pl/2020/07/18/5-pomyslow-na-4-pory-roku/
English Freak https://www.englishfreak.pl/2020/07/5-pomyslow-na-„lesson-fillers”.html
made by kate https://made-by-kate.pl/high-5-jobs-and-occupations-printables/
Head Full of Ideas https://www.fullofideas.pl/2020/07/high-5:-pomysly-z-krainy-prokrastynacji/
Londonopoly https://www.londonopoly.pl/2020/07/balonowe-szalenstwo-w-krainie.html
Angielskie Bajanie http://angielskiebajanie.pl/fajne-pomysly-na…elski-dla-dzieci/
AngSchool https://angschool.weebly.com/blog/5-pomocy-z-krainy-prokrastynacji
Karolina Kępska Teacher Trainer https://www.karolinakepska.com/teacher-trainer-blog/nie-podrozuj-po-krainie-prokrastynacji-mediuj-przetwarzaj-ucz
Edyta Pikulska https://edytapikulska.weebly.com/blog/5-pomyslow-na-tpr?fbclid=IwAR24TiB2vTiVRjEzANjlKe5dUA42OJl-uccmQWmI2X8gMW6AZS5lGg11dDw
Miłej zabawy!
Basia
Basiu, Twoja kreatywność jest nieograniczona. Jesteś w stanie zrobić cudeńka z „niczego”. Jesteś wielką inspiracją 🙂
Dzięki Edytka 🙂 tak też lubię 😉
Recycling pełną parą, jak zawsze ❤︎!
Don’t lose it, reuse it 😀
Jestem urzeczona 🙂
Dziękuję 😀
Kto by pomyślał, że takie zwykle nakrętki są taką świetną pomocą edukacyjną 🙂
Oh są 😀 W moim przedszkolu królują na dobre 😉
Czaderskie pomysły 🥰 Ostatnio się zastanawiałam co zrobić z zakrękami i już wiem, że na pewno je wykorzystam!
Proszę bardzo 😀